TNS Gallupin keskiviikkona julkaiseman lehdistötiedotteen (PDF) mukaan verkkomainontaan käytettiin vuonna 2006 Suomessa rahaa 47,1 milj. euroa. Kasvua vuoteen 2005 oli siis 25,7 prosenttia. Luvuissa ei ole mukana hakukonemainontaa (Google AdWords), eikä tulospohjaista mainontaa (TradeDoubler). Verkkomainonnan osuus koko mainontakakusta oli 3,8 prosenttia. Yhteensä mediamainontaan käytettiin viime vuonna reilut 1,2 miljardia euroa.
Verkkomainonnan kasvu Suomessa on suurin piirtein samaa luokkaa kuin länsinaapurillamme. Ruotsissa online-mainontaan käytettiin v. 2005 1,65 miljardia kruunua (180 milj. euroa), ja kasvua vuoteen 2004 verrattuna oli 24,5 prosenttia. Verkkomainonnan osuus koko mainontakakusta Ruotsissa oli 3 %.
Yhdysvalloissa nettimainontaan käytetään dollareita iso nippu ja kasvu on kovaa. Jenkkifirmat mainostivat netissä toissa vuonna 12,5 miljardin dollarin (9,6 miljardin euron) edestä. Kasvua vuoteen 2004 oli uskomattomat 40 %. Viime vuonna tehty tutkimus ennustaa verkkomainonnan osuuden Yhdysvaltojen mainoskakussa olevan vuonna 1011 yhdeksän prosenttia eli noin 25,9 miljardia dollaria.
USA on selkeä edelläkävijä verkkomainonnassa, mutta miksi Suomessa kasvu on niin hidasta? Ovatko kotimaiset mainostoimistot ja mainostajat vanhanaikaisia, kun he luottavat tuttuun ja turvalliseen paperimediamainontaan? Minä ainakin mainostaisin mieluummin netissä kuin vaikkapa sunnuntain Hesarissa. Googlehan kertoi viime vuonna kokeilevansa ihan järkevältä kuulostavaa AdWords-mainonnan yhdistämistä paperimediaan. Tulevaisuus kertonee senkin progiksen onnistumisen.
2 kommenttia:
Tää on mainio blogi. Kiitos linkityksestä, vastalinkki tulossa.
Juu, kiitokset linkityksestä. Vastalinkki laitettu.
Lähetä kommentti