Sissimarkkinointi kannattaa

Verkkopalvelun ylläpitäjänä tulee usein mietittyä, että perkle, nyt on saatava kävijämääriin - ja samalla mainostuloihin - buustia. Vaihtoehtoja löytyypi muutama: 1.) mainostaminen 2.) optimointi ja 3.) sissimarkkinointi.

Ensimmäinen vaihtoehto vaatii taloudellista panostusta, tosin ei mitään järkyttävää summaa, kun puhutaan hakukonemarkkinoinnista. Myöskään itse kampanjan suunnittelu ja toteuttaminen eivät käy sormia napsauttamalla. Pitää keksiä huomiota herättävä copy ja pohtia sopivia hakusanoja.

Toinen vaihtoehto, hakukoneoptimointi, ei ole sekään mikään pieni sunnuntai-illan puuha. Ensinnäkin pitää taitaa vähintään hakukoneoptimoinnin alkeet, ammattilaisapu ei ole halpaa. Optimointi on pitkäjänteistä hommaa ja tulokset saattavat näkyä vasta kuukausien päästä.

Kolmas vaihtoehto on sissimarkkinointi (sosiaalinen media eli digg.com, kerro.fi, herq.fi, herkkusia, del.icio.us, blogispotti.fi). Tämän olen henkilökohtaisesti todennut a.) halvimmaksi b.) nopeimmaksi/helpoimmaksi ja c.) myöskin tuottavaksi buustitavaksi. Jutun tai sivuston lisääminen yhteen palveluun vie maksimissaan minuutin. Mitään tarkkoja summia en viitsi laittaa, mutta etusivulle pääsy kolmeen suomalaiseen sosiaalibookmarkkaus-saittiin tuottaa 0,50 - 3,50 euroa (AdSense). Ainakin allenaputtaneen kohdalla.

Sissimarkkinointi tosiaan kannattaa.

Ei kommentteja: